Od wielu lat, 14 marca , z powodu skojarzenia z pierwszymi cyframi rozszerzenia dziesiętnego liczby π, czyli „3.14”, w różnych krajach odbywają się uroczyste obchody „Międzynarodowego Dnia Liczby π”. W naszej szkole również obchodziliśmy „Wielki Dzień Matematyki”. Pierwsza część tego święta poświęcona była liczbie Pi.
Uczniowie dowiedzieli się, czym jest liczba Pi i jak przez stulecia badano rozwinięcie tej liczby. Pokazaliśmy również , jak w sposób eksperymentalny, za pomocą metody Buffona wyznaczyć przybliżenie tej liczby. Pokazaliśmy ,że liczba Pi jest fascynująca nie tylko dla matematyków , ale również dla poetów i muzyków. Obchody tego święta połączyliśmy z Międzynarodowym Dniem Matematyki . Druga część naszego spotkania zatytułowana „Magia sześcianu” , poświęcona była tej wydawałoby się bardzo prostej bryle. Nic bardziej mylnego. Sześcian jest bardzo interesującą figurą , gdy zacznie się dokonywać na nim różnych eksperymentów, w postaci rozcinania , wycinania i składania z otrzymanych części innych tworów przestrzennych. Pokazaliśmy różne podziały sześcianu: metody połowienia sześcianu , podział na trzy i sześć części oraz jak z tych podziałów można uzyskać inne bardzo interesujące bryły. Pokazaliśmy własności K-dronu , czyli jedenastościanu otrzymanego przez podział sześcianu na dwie identyczne części. Zaprezentowane zostały również kostki Mengera stopnia I i II. W części warsztatowej uczniowie składali dwunastościany rombowe i sześciany metodą origami , grali w grę K-dron i składali elementy kostki Mengera.
Uczniowie mieli okazję przekonać się , że matematyka, to nie tylko liczby, wzory
i trudne zadania, ale również znakomita przygoda i mnóstwo zabawy.
Helena Wolska