„Należy podróżować, by się czegoś nauczyć”.

Mark Twain

W dniu 7 grudnia 2023 r. w czwartek uczniowie z Ukrainy – ze szkoły Podstawowej nr 6 w Mielcu wraz z opiekunami Lucyną Rogóż, Olgą Czerniawską i Natalią Cichoń udali się wczesnym rankiem na wycieczkę szkolną do odległego Krakowa, który jak wiemy jest jednym z nielicznych na świecie miast, które zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Jednak pierwszym punktem naszego wyjazdu była Kopalnia  Soli w Wieliczce. Po przywitaniu się z  przewodnikiem zeszliśmy po schodach 135 metrów pod ziemię. A tu mieliśmy do pokonania blisko 3 kilometry krętych korytarzy oraz 800 schodów. Zobaczyliśmy między innymi: Kaplicę Świętej Kingi, Komorę Janowice , Podszybie Kunegundy, Podziemne jezioro czy restaurację. W kopalni spędziliśmy około trzech godzin, ale i tak nie zdążyliśmy obejrzeć wszystkich miejsc. Ogromne wrażenie wywarła na wszystkich Kaplica Świętej Kingi z przepięknymi żyrandolami i płaskorzeźbami.

Prosto z Wieliczki pojechaliśmy zwiedzić Centrum Edukacji Lotniczej w Krakowie. Tu uczniowie pod opieką instruktorów odkryli tajemnice podróżowania od prześwietlania bagażu po zajęcie właściwego miejsca na pokładzie samolotu. W czasie tych zajęć uczniowie dowiedzieli się, jak funkcjonuje lotnisko oraz jak w praktyce wygląda ścieżka odlotowo-przylotowa pasażera. Następnie uczestnicy wraz z instruktorem mogli podziwiać taras widokowy. Na zakończenie najmłodsi uczniowie otrzymali pamiątki – karty pokładowe z własnym imieniem.

Kolejnym punktem wycieczki był Kraków. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od popołudniowego spaceru ulicą Floriańską na Rynek Starego Miasta. Tu przywitał nas urzekający widok, który wprowadził wszystkich w świąteczny nastrój. Rozświetlony jarmark bożonarodzeniowy, ogromna piętnastometrowa lśniąca choinka, iluminacje z motywami nawiązującymi do arrasów ze zbiorów Zamku Królewskiego. tU mogliśmy podziwiać Kościół Mariacki, renesansowe Sukiennice, Ratusz, pomnik Adama Mickiewicza, Kościół św. Wojciecha.

Następnie udaliśmy się na Wawel, na którym podziwialiśmy Zamek Królewski, renesansową rezydencję królewską, historyczne miejsce licznych koronacji i królewskich pogrzebów. Dawny ośrodek władzy, tej legendarnej (związanej z mitycznym założycielem grodu Krakiem i jego potomkami) i historycznej, książęcej, biskupiej i królewskiej.

Śmiało można powiedzieć, że to był fantastyczny wyjazd, z którego wspomnienia na długo pozostaną w pamięci wszystkich uczestników wyprawy.