Zielona szkoła w Krasnobrodzie

W dniach 29 maja – 2 czerwca uczniowie klas VI c i V b uczestniczyli w zielonej szkole w Krasnobrodzie.Po przybyciu zostali zakwaterowani w ośrodku Gościniec „Celina”. Tego samego dnia wszyscy udali się na zwiedzanie najbliższej okolicy.

Drugiego dnia odbyła się 8-godzinna wycieczka do Lublina. Czekający na miejscu przewodnik bardzo ciekawie i dowcipnie przedstawił historię Lublina obchodzącego w tym roku jubileusz 700-lecia powstania. Najpierw udaliśmy się na Zamek Lubelski . Następnie zwiedziliśmy Stare Miasto i jego atrakcje, m.in. znajdującą się w Archikatedrze Lubelskiej zakrystię akustyczną. Na zakończenie pobytu zeszliśmy do Lubelskiej Trasy Podziemnej biegnącej pod Rynkiem i kamienicami Starego Miasta. Bogaty w wydarzenia dzień zakończyliśmy kolacją z grillem i występami uczestników.

Kolejnego dnia udaliśmy się do ogrodu zoologicznego w Zamościu. Zwiedzając zoo uczniowie wzbogacili swą wiedzę na temat dzikich zwierząt żyjących w różnych rejonach świata oraz zapoznali się z warunkami życia tych, które mieszkają w zoo. Zobaczyli wiele gatunków zagrożonych wyginięciem. Szczególną uwagę zwróciliśmy na zwierzęta parków krajobrazowych Lubelszczyzny, takich jak: ryś, wilk, puchacz, puszczyk uralski.

Czwarty dzień upłynął nam na zwiedzaniu z przewodnikiem Zamościa. Rozpoczęliśmy od Muzeum Fortyfikacji i Broni w obrębie Bastionu III i Arsenału. Tam uczniowie obejrzeli film ukazujący historię twierdzy Zamość, po czym udali się do Arsenału. Z kolei przeszliśmy w kierunku Rynku Wielkiego, zwiedzając po drodze Katedrę Zamojską - miejsce spoczynku fundatora Zamościa, Jana Zamoyskiego. Na Rynku spotkaliśmy tłumy, ponieważ trwała impreza z okazji Dnia Dziecka. Po wysłuchaniu historii Zamościa udaliśmy się do Manufaktury Słodyczy „Tęcza”. Tam chętni mogli zakupić ręcznie wytwarzane cukierki i lizaki. Na zakończenie zwiedziliśmy monumentalny Bastion VII. Po powrocie do Krasnobrodu wszystkie dzieci z okazji ich święta zostały uraczone pysznymi lodami. Wieczór upłynął nam na konkursie wiedzowym, w którym uczestnicy mogli wykazać się wiadomościami zdobytymi podczas kilkudniowego pobytu. Najlepsi zostali nagrodzeni.

W dniu kończącym pobyt na zielonej szkole zwiedzaliśmy z przewodnikiem Krasnobród. Udaliśmy się m.in. do rezerwatu przyrody „Święty Roch”. Uczniowie mogli zobaczyć tam drzewostan bukowo – jodłowy. Dowiedzieli się też, jakie gatunki roślin występują w rezerwacie. Następnie pojechaliśmy do Zwierzyńca. Tam po wysłuchaniu historii miasta poszliśmy do barokowego kościoła św. Jana Nepomucena „na wodzie”. Zobaczyliśmy też Pomnik Pieska oraz PomnikSzarańczy.Naszą wycieczkę do Roztoczańskiego Parku Narodowego rozpoczęliśmy od ścieżki edukacyjnej na Bukową Górę. Przewodnik przedstawił zasady zachowania się w parku narodowym. Trasa wiodła ze Zwierzyńca (od Ośrodka Edukacyjno-Muzealnego RPN) do miejscowości Sochy. Ścieżka prowadziła nas na południe, ukazując kolejno: „Głaz Papieski”, Pomnik Pamięci Poległych Leśników, obszar ochrony ścisłej Bukowa Góra. Podczas wędrówki uczniowie mogli poznać występujące na niewielkiej przestrzeni bory: sosnowy i jodłowy oraz buczynę karpacką. Instruowani przez przewodnika zmierzyli obwód jednej z jodeł na wysokości 130 cm, co pozwoliło określić przybliżony wiek drzewa (ok. 300 lat). Po dotarciu do punktu widokowego podziwialiśmy panoramę strefy krawędziowej Roztocza Środkowego. Ścieżka zakończyła się we wsi Sochy, przy cmentarzu upamiętniającym jej pacyfikację, która miała miejsce 1 czerwca 1943 roku. Następnie podjechaliśmy nad stawy „Echo”, gdzie znajduje się ostoja konika polskiego. Na koniecw towarzystwie przewodnika OEM zobaczyliśmy wystawę ekspozycji stałej, która ukazywała bogactwo przyrody ożywionej i nieożywionej parku wraz z jego zagrożeniami. Potem uczniowie obejrzeli film o Roztoczańskim Parku Narodowym „W krainie jodły, buka i tarpana”.

Wypoczęci i pełni wrażeń udaliśmy się w drogę powrotną do Mielca, gdzie czekali już stęsknieni rodzice.